Leveransvillkor

Bokning & Adress

All information som är nödvändig för att kunna leverera godset till mottagare skall meddelas Solar Partners i god tid före önskad leveransdag.

Information som måste finnas med är:
· Adress dit leveransen ska skickas
· Telefonnummer till ansvarig mottagare
· Önskad leveranstid/öppettider

Vid särskilda förhållanden då lastbil inte kan komma fram måste detta meddelas vid beställning. Exempelvis vid:
· Smala vägar
· Överhängande träd över väg
· Trånga bostadsområden
· Leveransadress utan fast vägförbindelse (tilläggskostnad kan tillkomma)
· Förekommande av viktbegränsning på vägen (tilläggskostnad kan tillkomma)


Leverans

Våra standardleveranser sker med hjälp av bakgavellyft till mark. Den som mottar godset måste vara över 18 år gammal samt vara anträffbar på angivet aviseringsnummer under normal arbetstid 07.00 – 16.00, om inget annat avtalats.

Önskas annan form av lossning med t.ex. kranbil eller andra hjälpmedel skall detta anges vid bokning av transport. 

Extra fraktkostnader debiteras på fakturan.

Checklista vid mottagande av gods

  1. Räkna antalet kolli och stäm av mot fraktsedeln, säkerställ att antalet kolli stämmer överens med förväntad leverans.
  2. Säkerställ att godset är utan emballageskada eller verklig skada.
  3. Om antalet kolli inte stämmer eller godset är eller kan vara skadat, gör en notering på fraktsedeln vad som är fel, fotografera godset och skriv under, meddela Solar Partners skadan omgående, senast 7 dagar efter mottaget gods.

Om antal kolli stämmer och om gods/emballaget är fritt från skada, skriv under fraktsedel.

Bakgavel vid lossning

Maximal vikt för bakgavellyft, 1000 kg per kolli.

Ledtid

Ledtiden kan variera beroende på var lossning ska ske. Önskemål om bestämda dagar eller tider uppges vid beställning. Skulle er önskan ej kunna uppfyllas kontaktar vi er snarast efter erlagd beställning.

Bomkörning

En bomkörning kan uppkomma i de fall det inte går lossa godset enligt information i beställningen eller sådant som ligger utanför fraktleverantörens ansvar. I de fall bomkörning uppkommer debiteras kunden för bomkörningen, om ny inhämtning eller utkörning måste göras så debiteras ny transport från punkten godset finns på. Observera att eventuella terminalkostnader kan tillkomma.

 

Ånger/Retur

Vad får returneras till Solar Partners?

· Enbart artiklar som är inköpta hos Solar Partners mottages i retur.
· Produkter som är oanvända och oskadade i leverantörens originalförpackning.
· Produkter som är specialbeställda och som ej lagerförs tas ej i retur.

Ersättningsvillkor och avdrag

· Produkter som returneras inom 2 veckor från mottagen leverans, krediteras till 100%
· Produkter som returneras inom 1 månad från mottagen leverans, krediteras till 75%
· Produkter som returneras inom 3 månader från mottagen leverans, krediteras till 60%

Returfrakten betalas av avsändaren.
Om emballaget är skadat vid ankommen retur kan extra kostnader tillkomma, bedömning utförs av Solar Partners.

 

Reklamation

Det åligger beställande kund att kontrollera så att godset är i sin helhet vid leveransmottagning och rapportera synliga skador på transportörens fraktsedel vid kvittens.

Skadat eller saknat gods

Lägger du märke till att något är skadat eller saknas i sändningen;
– Be chauffören notera anmärkningen och skriva under det avvikande på fraktsedeln innan du kvitterar leveransen.
– Fotografera eventuella skador på gods eller emballage.
– Anmäl avvikelsen till Solar Partners inom 7 dagar.

Om vi har skickat ut felaktig produkt eller fel antal produkter så står Solar Partners för 100 % av denna kostnad.

Anmälan/Reklamation

– Noteringen som gjordes vid leverans visar att det fanns en skada eller att något saknades vid leveransen.
– Anmälan skall vara skriftlig och skickas per omgående till info@solarpartners.se. Där skall avvikelsen beskrivas. Bifoga även kopia av fraktsedeln, bilder m.m.
– En dold skada eller att något saknades som först upptäcktes vid uppackning, skall vid upptäckt skriftligen anmälas till Solar Partners AB.
– Godset får inte repareras, säljas eller annat utan godkännande av fraktleverantören.
– Samtliga uppdrag utförs och utreds enligt NSAB 2015, med tillägg enligt denna leveransinformation.

Force Majeure

Fraktleverantören ska vara befriat från skyldighet att fullfölja uppdrag om fraktleverantören hindras av omständigheter, varöver fraktleverantören inte kunnat råda och rimligen inte kunnat förutse. Fraktleverantören ska genast informera uppdragsgivaren när sådan omständighet inträffar.

 

Tilläggstjänster

Leverans vid höjdbegränsningar

Vid t.ex. viktbegränsning på väg, maximal höjd på mindre än 4,5 meter eller trånga utrymmen som medför att våra fjärrekipage inte kan komma till, kan det tillkomma avgift för mindre bil.

Leverans utan fast vägförbindelse

Vid leverans till öar utan fast förbindelse kan tilläggskostnad förekomma. Vid sådan leverans gäller vardagar mellan 07.00-17.00.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev